シュールズ・ダグラス
准教授
PhD, Communication Studies (Media Studies), University of Iowa
シュールズ・ダグラス准教授
PhD, Communication Studies (Media Studies), University of Iowa
准教授。メディアと社会の関係を研究。クリエイティブメディアやファンダムについても執筆しており、最近の論文では東京のインディーゲームディベロッパー業界を中心に日本のゲームエコロジーに焦点を当てている。インディーゲーム開発の分野が拡大していることを受け、日本でのゲーム制作について、開発者と協力して作品の保存と展望の記録を行っている。
専門分野
メディア論、ゲーム業界、コミュニケーション分野
所属
国際経営学科
経営学研究科 国際経営学専攻博士課程前期課程
経営学研究科 経営学専攻博士課程後期課程
学歴
PhD
University of Iowa, Communication Studies (Media Studies)
MA
Syracuse University, Communication and Rhetorical Studies (Rhetoric)
Syracuse University, Linguistic Studies (Language, Culture, and Society)
BA
University of Central Florida, English (Literature)
主要な研究業績
Schules, Douglas. (forthcoming). Creating Community in Persona 3: Japanese Role-playing Games as Networked Practice. In Jérémie Pelletier-Gagnon and Rachael Hutchinson (Eds.), Transcultural Approaches to the JRPG: Global Understandings of the Japanese Role-Playing Game. Washington DC: Lexington.
Schules, D. (2021). The Rhetoric of Game Practices: Go and Discursive Control in Tokugawa Japan. Rhetoric Society Quarterly, 51(5), 439-454.
Schules, D. (2021). ゲームの意味とメッセージ:近代日本における囲碁とナショナリズム. In 小西卓三 & 健太郎松本 (Eds.), メディアとメッセージ――社会のなかのコミュケーション (pp. 121-140). 東京: ナカニシヤ出版.
Schules, D., Peterson, J., & Picard, M. (2018). Single-Player Computer Role-Playing Games. In J. Zagal & S. Deterding (Eds.), Role-Playing Game Studies: Transmedia Foundations (pp. 117-139). London: Routledge.
Schules, D. (2015). Kawaii Japan: Defining JRPGs through the cultural media mix. Kinephanos, 5, 53-76.
アワード・ファンディング
2020 National Communication Association Annual Conference, Top Paper in Game Studies Division